"He laughs at fear, afraid of nothing"

Hittade just en helt otrolig video på youtube! Självklart om hästar, haha



"More than three thousand years ago a man named Job,
complained to God about all his troubles and the Bible tells us that
God answered:
Do you give the horse its strength or clothe its neck with a flowing mane?
Do you make him leap like a locust, striking terror with his proud snorting?
He paused fiercely, rejoicing in his strength and charges into the fray.
He laughs at fear, afraid of nothing,
He does not shy away from the sword.
The quiver rattles against his side, along with the flashing spear and lance.
In frenzied excitement he eats up the ground.
He cannot stand still when the trumpet sounds."

Det här är det fulla citatet från filmen Secretariat. En sann historia om en galopphäst som skulle skaka hela världen. Ett fysiskt fenomen som vann Tripple Crown, och slog rekord på Belmont banan - 2.4 kilometer lång. Än idag har ingen annan häst ens varit nära hans tid (2 minuter, 24 sekunder), eller hans överlägsna vinst med 31 hästlängder. Helt otroligt! Filmen Secretariat återspeglar verkligen den här fantastiska hästen, och är värd att se!
(Hade sjuka goosebumps under hela filmen! :D)

Secretariat, Belmont Stakes, 1973


När Secretariat sedan dog, 1989, blev han obducerad. Det visade sig att han hade ett
hjärta som var 2.5 gånger större än det normala för en häst i hans storlek. Helt otroligt.

Kommentarer
Postat av: Linnea

Åh jag älskar verkligen Secretariat. Jag ryser när jag ser på honom. Har sett jättemånga lopp av honom på youtube och jag förstår inte hur en häst kan vara så snabb, uthållig och stark. Har du sett videon när han vinner i Preakness 1973? vilken acceleration!

2011-08-15 @ 20:38:38
Postat av: Lisa

Han är verkligen helt otrolig! Ja, jag har sett det mesta som går att se med Secretariat faktiskt, hahaha. Men precis som du säger, det känns omöjligt att en häst kan ha två så starka egenskaper, där andra hästar har tur om de ens har en av dem! Han är verkligen ett fenomen, och jag hade kunnat ge hur mycket som helst för att levt under tiden som han tävlade.

2011-08-15 @ 20:44:46
URL: http://cuwi.blogg.se/
Postat av: Linnea

Jag med! Vad som helst! Det känns precis som om Secretariat var min egen och att han nu bara är ett minne för han har gjort ett sånt starkt intryck på mig och jag älskar honom verkligen. Allt var så mycket bättre på den tiden! Nu finns det ingen gigant i galoppvärlden längre! Och det kommer nog aldrig att komma en som Secretariat heller. Han var en sann stjärna och han kommer nog alltid att vara den bästa galoppören genom tiderna bortsett från Seabiscuit och Man O War.

2011-08-15 @ 20:50:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0