Man blir ju nästan mörkrädd.

Vad... i... helvete?

Jag blir så jävla irriterad när jag tittar runt på youtube, facebook och andra medlemssidor. Eller ja, irriterad är väl en underdrift, då jag helt ärligt blir förvånad av hur dumma i huvudet vissa människor är. Vad jag syftar på nu är i stort sett bara hästmänniskor. Hästmänniskor som inte alls verkar förstå att det är ett djur vi har att göra med - och inte vilket djur som helst, utan ett djur som väger flera hundra kilo och har en stark egen vilja. Ett ärligt djur som ställer upp för sina ägare: som vill sträva efter att vara så bra som de kan vara - precis som deras ryttare. Eller ska jag kanske säga; precis som alla de seriösa ryttare som finns ute i världen.

Men sen finns det även en stor del hästmänniskor som ser sin häst som en leksak. Som härjar runt med sin häst och gör saker som alla ifrågasätter - inte bara andra inom hästsporten. Som absolut inte kan rida, och bryr sig inte om att deras otroligt dåliga ridstil och deras förbluffande minimala hjärna faktiskt förstör hästen. Människor som inte bryr sig om att ta lektioner i ridning, för att... Ja, jag vet faktiskt inte varför. Jag kan helt ärligt inte svara på det. För att jag FÖRSTÅR helt enkelt inte.

Till exempel som i videon ovanför. Det finns inga ORD för hur förbannad jag blev när jag såg den. För det första har hon en jävla påse på sitt spö. Seriöst... vem fan har det? Hur jävla trög får man vara? Att hon sedan skiter i att berömma hästen för att den hoppar över hindret, trots att hon stör den på alla sätt som går att störa en häst är också jävligt irriterande. Visst; alla kan blir förvånad och tappa balansen av att en häst tar ett konstigt språng, men då berömmer man såklart hästen för att den hoppade! Att hon faller fram är en sak, men hon gör ju så att hästen blir rädd och skyggar undan just för att hon har en påse på spöet (återigen; vafan?!) är en annan.

Sen att hon skriver på videon att hästen inte alls blir rädd för påsen, och att hon har haft den hur länge som helst och blablabla är en sak. Och det är bullshit. Man ser ju att hästen skyggar undan för påsen innan hon klipper några sekunder i videon; åtminstone om man är en ryttare. Faktumet att hon har tagit bort alla kommentarer på videon och att hon har gjort så att man inte längre kan kommentera det är förmodligen för att fler än jag har reagerat på det här.

Än en gång: djur är inte leksaker.

Fast det visste väl varenda normala människa. Men uppenbarligen så finns det undantag.
Förlåt för ett långt och möjligtvis ointressant inlägg, men jag var helt enkelt tvungen att avreagera mig någonstans. Så ni fick bli mina offer! :D

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0